Blogs

Hoe je het werkelijke onderwerp verpakt in een aantrekkelijk jasje

September 30, 2021

Waar komt toch dat bekende zwart witte patroon vandaan. Dat was het onderwerp waar Jasmijn en ik voor Wijsneuzen een video over wilden maken. Als je er eenmaal op gaat letten, zie je het Pied-de-Poule (ook bekend als Houndstooth) overal terug. Op kleding, zetels en zelfs op auto’s. We wilden heel graag weten wat het verhaal achter dat patroon was. Wie had het verzonnen en waarom was het zo populair? In ons hoofd zou het een heel spannend verhaal worden met natuurlijk de nodige sensatie. Een beetje zoals de minidocu Vishult van Tom Roes. Daarbij blijkt dat de maker van de beroemde rode fiets in Amsterdam de foto maakte en doorstuurde naar zijn vriend als excuusje voor een ruzie. Daarnaast is de fotograaf, Fernando Bengoechea, nooit teruggevonden na de tsunami van Sri Lanka in 2004. De maker heeft dus nooit het succes van zijn foto kunnen meemaken. Pas later werd de foto namelijk aan IKEA verkocht en hingen talloze mensen over de hele wereld hem aan hun muur.

Ja, ook op een auto…

Voor ons viel het verhaal achter Pied-de-Poule helaas tegen. We kwamen er snel achter dat het patroon uit de negentiende eeuw dateert. Het werd in de Schotse laaglanden door herders als overjas gedragen. Later, in de jaren 30, werd het patroon overgenomen door edward VIII en de rest van het Britse koningshuis. Al snel was het patroon kenmerkend voor de Britse elite. Later in de jaren 50 namen de gewone mensen het patroon over en dook het om de zoveel jaar als modetrend op. Interessant, maar niet het spectaculaire verhaal waar we op gehoopt hadden. Het dreigde een wat korte en oppervlakkige video te worden.

Toen herinnerde ik me een TED-talk die ik een tijdje geleden bekeken had van Vsauce presentator Michael Stevens. Hij gaat in deze TED-talk in op waarom mensen vragen stellen. Uiteindelijk komt hij uit bij het probleem dat jongeren die hij probeert te bereiken met zijn video’s soms niet willen leren en dus echt geprikkeld moeten worden om iets op te steken in een video van hem. Dat mensen een onderwerp simpelweg niet interessant vinden is volgens Stevens dan ook onzin. “Anything can be interesting to anyone because everything is related in some way to something they are related about” -Vsauce, Michael Stevens

De desbetreffende TEDtalk

Hij noemt als voorbeeld een video die hij wilde maken met als onderwerp de weerspiegeling van het licht dat resulteert in dat de lucht blauw is. “I think that’s really cool, but obviously, some people, including someone backstage right now, don’t. Or maybe they already know it, or could probably figure it out if they thought about it. So what do you do? I’m trying to collect the largest audience possible that i can. I want to appeal to and attract as many people as possible“ stelt Stevens.

Hij vertelt dat hij in zo’n situatie alles uitzoekt over een bepaald onderwerp dat hij kan vinden. Dat doet hij totdat hij iets opmerkelijks of interessants vindt dat te maken heeft met zijn originele onderwerp. Bijvoorbeeld dat blauwe ogen eigenlijk helemaal niet blauw zijn. “blue eyes do not have blue pigment in them any more than the air has blue pigment in it. If you were to rip out my iris and if you grounded it up into a fine powder. It wouldn’t be blue anymore. It would be a dull brownish-blackish color zegt Stevens. Hij kwam erachter dat blauwe ogen om dezelfde reden blauw zijn als dat de lucht blauw is. Waarom zijn blauwe ogen blauw? Dat is een vraag die veel meer mensen prikkelt en dus aanspreekt. Zo werd dat de titel en thumbnail van zijn video. Uiteindelijk gebruikt hij blauwe ogen als bruggetje om in zijn video over de weerspiegeling van het licht te praten.

Een onderwerp waar je iets over wil vertellen verpakken in een ander, aantrekkelijker, onderwerp vind ik een heel interessant concept. Een concept dat ik heel goed bij Wijsneuzen vind passen. Om even terug te koppelen naar het Pied-de-Poule patroon. Het patroon is een aantrekkelijk onderwerp. Je ziet het overal terug en ik wil graag weten waar het nou eigenlijk vandaan komt (ps* de eerste drie video’s zijn volledig gebaseerd op aannames. Het zou dus kunnen dat ik de enige ben die me dit afvraagt). Achter het niet zo spannende verhaal zit uiteindelijk de vraag: Waarom kopiëren mensen kleding van andere mensen ? En Hoe werken modetrends eigenlijk?

Zo vertellen we over de psychologie achter mode met als aantrekkelijke verpakking het Pied-de-Poule patroon. We maken een diepgaande video die een zo groot mogelijke groep mensen prikkelt. Dat is hoe je het werkelijke onderwerp verpakt in een aantrekkelijk jasje. Een Pied-de-Poule jasje om precies te zijn.

foto

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *