Blogs

Journalistiek autoprogramma #2

April 16, 2019

In de vorige blog over het journalistieke autoprogramma heb ik het gehad over hoe het idee is ontstaan en waar ik mee begonnen ben. Ondertussen is het al een aantal weken later en is er ongelofelijk veel gebeurd. In deze blogpost ga ik vertellen over hoe we nagedacht hebben over het plan van aanpak, publiek, format en de naam.

Na de inspirerende autoprogramma-analyse hadden Jesse en ik al talloze ideeën die we uit wilden voeren. In plaats van als een kip zonder kop te beginnen met video’s produceren zijn we begonnen met al onze plannen op papier te zetten. Produceren is immers maar een van de vier competenties. Om de verschillende onderdelen in het bestand nog enigszins overzichtelijk te houden, hebben we de notities met kleuren gescheiden.

Blogpost gaat hieronder door

Een screenshot uit ons ‘Google Drive-bestand’

Ons publiek

Gelukkig zijn we deze keer, in tegenstelling tot mijn ‘klimaatspijbelaarsproductie’, begonnen met nadenken over ons publiek. Na wat brainstormen hebben we besloten dat we het programma voor jongeren en jongvolwassenen willen maken. Zeker na mijn autoprogramma-analyse viel het me op dat er niet veel programma’s bestaan die focussen op onze doelgroep. Dat is logisch, want hoe ouder het publiek, hoe waarschijnlijker dat het geïnteresseerd is in het kopen van een auto. Er zijn echter ongelofelijk veel jongeren die net zoals Jesse en ik een passie hebben voor auto’s. Daarnaast spreken wij die doelgroep makkelijker aan omdat wij zelf ook relatief jong zijn. Ik denk dat er, zeker in Nederland, een gat in de markt is voor een autoprogramma gericht op jongeren en jongvolwassenen.

Ook maken we het programma voor een publiek dat geïnteresseerd is in auto’s en/of autosport. Voor ons betekent dat, dat het publiek enige voorkennis over auto’s heeft maar, vanwege de leeftijd van de doelgroep, enige uitleg over technische onderwerpen niet misplaatst zou zijn.

Verschillende formats

We hebben tot nu drie soorten formats bedacht die we voor de volgende assessments uit willen gaan werken. De verschillende namen kun je terugvinden in de screenshot van ons ‘Google Drive-bestand’ hierboven. Hieronder vertel ik per format wat ons plan is, aangezien het screenshot voor bijvoorbeeld assessoren waarschijnlijk een beetje vaag is.

Combinatie actualiteit & geschiedenis: Bij dit format willen we een actueel onderwerp nemen en daar verdieping op aanbieden. Bij de lezing ”Goodbye news, hello drama: visual forms and post news’ journalism”, die ik volgde bij #ijf19 in Perugia, werd onder leiding van Hossein Derakhshan gedebatteerd over de toekomst van journalistiek. Een van de onderwerpen was dat het publiek door social media en globalisering van de samenleving het ‘breaking news’ al te zien krijgt voordat nieuwsplatforms het kunnen dekken. Het gevolg is dat ”nieuws-nieuws” niet meer relevant is voor het publiek. Wat wel relevant is voor het publiek, is diepgang. Een voorbeeld daarvan is niet alleen vertellen dat iets zo is, maar ook waarom het zo is. Dat is namelijk iets wat het publiek nog niet op internet heeft kunnen vinden. Die diepgang willen wij ook toepassen in de autojournalistiek.

Momenteel hebben we al twee potentiële onderwerpen op het oog:

1: Misschien is je het al opgevallen, maar de politie in Nederland heeft een nieuwe vloot auto’s. De politie in Nederland rijdt al een aantal jaren standaard in Volkswagens, maar de nieuwe politieauto’s zullen van het merk Mercedes zijn. We willen de vraag hoe de nieuwe auto’s bevallen in vergelijking met de oude, in welke auto’s de Nederlandse politie door de tijd heen reed en in welke auto de politie in andere westerse landen rijdt behandelen.

Nieuwe politieauto’s worden aangeleverd | Foto: autoblog.nl

2: Door de tijd heen komen en gaan, net zoals bij kledingmode, bepaalde trends in autodesign. Momenteel zie je dat bij veel nieuwe auto’s het stuur plat is aan de onderkant, ook wel ”een platte band” genoemd. Hoe is deze ontwikkeling ontstaan, is het een blijvertje en welke soortgelijke trends zijn we al voorbij?

Een modern autostuur met een platte onderkant | Foto: Mercedes-Benz Scottsdale

Combinatie informatie & entertainment: Bij dit format combineren we entertainment met journalistiek. Hierbij is informatie het doel en entertainment het middel. Zoals in de vorige blogpost uit mijn autoprogramma-analyse bleek, is entertainment zeer goed te gebruiken om een informatieve video interessant te houden. Ik wil even snel terugblikken op de uitzending van ‘The Grand Tour’ die ik geanalyseerd heb. Daarbij werd binnen de tien minuten van het item een aantal minuten besteed aan het delen van informatie over de nieuwe ‘Kia Stinger’ gedeeld. Na een paar minuten zou de kijker zich gaan vervelen. Om dit te voorkomen volgt er een spel. Tijdens dit spel, dat in eerste instantie meer entertainment dan journalistiek leek, ging de presentator Jeremy Clarkson door met informatie delen. De entertainment was vooral een middel om het delen van de informatie voor het publiek interessant en toegankelijk te houden.

Jesse en ik hebben het volgende onderwerp op het oog:

We willen het publiek laten zien wat verschillende sportieve voertuigen zijn die je kunt kopen voor een bedrag rond de €4000. Jesse laat zien dat je voor die prijs een goedkope sportauto, zijn eigen auto, kan kopen terwijl ik laat zien dat je voor dat geld een dure fiets kan kopen. Mijn moeder heeft bij ‘M5 ligfietsen’ ooit een ligfiets gekocht, bij ‘M5 ligfietsen’ in Middelburg. Die fiets kostte daar ongeveer €2000. Eventueel kunnen we de fiets die bij ons thuis staat kunnen gebruiken, maar we willen kijken of het eventueel mogelijk is een ‘persfiets’ kunnen lenen bij de winkel waar mijn moeder haar fiets destijds heeft gekocht.

De route van de race | Google Maps

De pilot zal bestaan uit een paar minuten delen van informatie over onze auto’s. Daarna racen we vanuit het centrum van Middelburg naar Vlissingen. Dit is een route met verschillende wegen waar elk vervoersmiddel in zijn voordeel zal zijn, waarbij we verder gaan met het delen van informatie. We gaan uiteraard niet echt racen. Dat zou praktisch onhandig zijn. Er zouden dan namelijk twee cameraploegen tegelijk de weg op moeten. Daarnaast zou een race gevaarlijk zijn. In plaats daarvan scripten we een race. Zo kunnen we precies uitschrijven wie wint en welke dingen we over onze voertuigen zeggen.

Met dit format zijn we al aan de slag gegaan, maar daar vertel ik meer over in ‘journalistiek autoprogramma #3’.

Reviews: Dit format is het meest bekend. Als je je afvraagt wat een goed review is, moet je weten wat een goede recensie is. Ik schrijf dit in het weekend op blote voeten in de tuin van mijn vader en ik hoor nog steeds Condor-coach Cécile hardop denken ”pak basisboek journalistiek erbij!”. Dus Cécile, speciaal voor jou:

Recensie: In een recensie geef je een onderbouwde mening over een specifieke culturele uiting, zoals een game, film, boek, concert, restaurant, tentoonstelling, modecollectie, album of beautyproduct (of in ons geval een auto). Je maakt recensies om je publiek op de hoogte te houden van het culturele aanbod. Recensies geven ook praktische zin een leidraad aan het publiek: waar moeten ze hun tijd en geld aan besteden en wat kunnen ze beter aan zich voorbij laten gaan?

In een goede recensie doe je verslag van jouw ervaring en kom je vervolgens tot een waardeoordeel. Om dat oordeel gewicht te geven, verzamel je argumenten waarvan je weet of denkt dat ze voor jouw publiek belangrijk zijn. Recenseer je een film voor vijftienjarige scholieren, dan let je dus op andere zaken dan wanneer je dezelfde film voor senioren bespreekt. Je mag in een recensie je eigen mening geven, maar je moet wel op zoek naar geldige argumenten: argumenten die met het gerecenseerde te maken hebben en gewichtig genoeg zijn. Je kunt een film wel een onvoldoende geven als een bijrol vervuld wordt door een acteur die je niet leuk vindt of als de popcorn die avond niet lekker was, maar dat zal je publiek je niet in dank afnemen.” (blz 91, 92 basisboek)

Er wordt in het basisboek bij dit kopje niet gepraat over autojournalistiek. Maar de beschrijving hierboven vertelt wel heel mooi wat wij gaan doen. Wij ”ervaren” een auto en vervolgens delen we informatie met ons publiek. Onze informatie leidt tot een consumentenadvies waarin je het publiek adviseert wel of niet geld uit te geven aan het betreffende voertuig. Een groot verschil tussen dit format en de twee hierboven is dat je je bij een recensie richt op een publiek dat eventueel geïnteresseerd zou kunnen zijn in het product, in ons geval dus een auto. Bij de andere twee formats proberen we autoliefhebbers iets bij probeert te brengen over auto’s.

De post loopt hieronder door

Een AutoWeek-recensie van de nieuwe Mazda 3 en de nieuwe Ford Focus

Reviews zijn voor journalistieke autoprogramma’s heel belangrijk. Een consumentenadvies geven en de betreffende auto’s ook meteen op hetzelfde platform verkopen is het verdienmodel van bijvoorbeeld AutoWeek en CarWow. Zij onderscheiden zich onder de andere autoverkoopsites door ook content te maken over auto’s.

De naam van ons autoprogramma

Jesse en ik moesten een naam gaan uitkiezen voor ons autoprogramma. Een verzamelnaam voor onszelf, maar ook de naam van het Youtube-kanaal, email-adres en Instagram-account. De naam is dus erg belangrijk en moet lekker klinken. We hebben een speciale brainstormsessie ervoor ingepland. Hierbij zijn we begonnen met het analyseren van de namen van bestaande autoprogramma’s. Hier zijn een aantal voorbeelden: Autovisie, AutoWeek, Top Gear, Fifth Gear, CarWow, The Grand Tour, Donut Media. Wat ons meteen opviel, was dat de meeste namen uit twee delen bestaan waarvan er één bestaat uit iets autogericht, als bijvoorbeeld ”auto”, ”car” maar ook ”tour” en ”Donut” (donut is naast het zoete gefrituurde broodje ook een manoeuvre die men in een auto kan uitvoeren). Na geïnformeerd te zijn waar het programma of account voor staat, moet het tweede deel van de naam het publiek triggeren om er op te klikken. Denk bijvoorbeeld aan ”visie”, ”week”, ”wow”.

Het CarCapitol logo dat klasgenoot Richenne Zeebregts voor ons gemaakt heeft

Na dit opgeschreven te hebben, zijn we gaan brainstormen over een naam voor onszelf. Al snel ontstond er een lange lijst met potentiële namen. We hebben ook goed gelet op hoe de naam klinkt. De nadruk ligt op de eerste letter van elk deel. Sommige letters gaan niet goed samen: ”auto” en ”anders” (maakt ”AutoAnders”) zijn twee woorden die naar onze mening niet zo goed samengingen. ”Auto” en ”maten” vonden we een stuk beter samengaan. ”AutoMaten” was dan ook de naam die we in eerste instantie kozen. ”Maten” als in vrienden is een woord dat veel gebruikt wordt onder jongeren. Daarnaast was het ook een woordgrapje, aangezien een automaat ook een soort versnellingsbak in een auto is.

Het probleem met die naam is echter dat je zou kunnen verwachten dat we alleen auto’s met automatische versnellingsbakken zouden gaan behandelen. Daarnaast hebben we besloten dat we een zo breed mogelijk publiek willen bereiken. Een goede manier is door het programma in het Engels te presenteren. We willen allereerst kijken of daar interesse in zou zijn. We gaan het programma in het Nederlands presenteren maar met de YouTube-ondertiteling in het Engels ondertitelen. Zo hopen we een internationaal publiek te bereiken. Daarvoor hadden we echter een Engelse naam nodig. Daarom hebben we besloten om voor de naam ”CarCapitol” te gaan. Het is Engels, heeft ”car in de naam en ”capitol” is Engels voor hoofdstad. De hoofdstad is in een land een verzamelpunt van allerlei mensen en informatie. Wij willen binnen de autowereld ook graag een verzamelpunt van mensen en informatie worden.

En zo was daar het plan van aanpak, het publiek, het format en de naam. Ik vind dit project nog steeds ongelofelijk leuk en sta te popelen om te beginnen. In de volgende blogpost vertel ik hoe we aan de slag gegaan zijn met het ‘informatie en entertainment-format’.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *