Blogs

Journalistiek autoprogramma #1

March 21, 2019

Naast mijn passie voor de journalistiek en het theater heb ik nog één hele grote passie en dat is auto’s. Daarom lijkt het mij ongelofelijk leuk om onderzoek te doen naar autojournalistiek. Uiteindelijk zou ik heel graag producties willen maken rondom autojournalistiek.

Ik weet niet precies waar het in mijn jeugd fout is gegaan, maar ik ben al een groot autoliefhebber zolang ik me kan herinneren. Wat mijn passie voor auto’s niet minder maakte was dat mijn broer en ik vroeger erg van gamen hielden, maar dat onze ouders niet zo achter gewelddadige games stonden. Dan blijft er naast racegames vrij weinig over. Daarnaast bestond de vrijdagavond bij mij thuis vroeger uit met friet op schoot kijken naar het journalistieke autoprogramma ‘TopGear’ van de BBC. Destijds* was dit het meest bekeken autoprogramma en daarnaast ook wereldwijd het meest bekeken BBC-programma. Grote kans dat je je nu afvraagt waarom ik dit in hemelsnaam vertel. Ik wil heel graag een journalistiek autoprogramma maken.

Als je het over journalistiek hebt, is een auto misschien niet het eerste waar je aan denkt. Er is echter een grote vraag en aanbod van autojournalistiek. Als je kijkt naar de het genre video/beeld zijn de allergrootste journalistieke autoprogramma’s momenteel** ‘TopGear’ en ‘The Grand Tour’. Deze twee zou je met elkaar kunnen verwarren. Voor 2015 presenteerden de huidige ‘The Grand Tour’-presentatoren Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May ‘TopGear’. Door een conflict tussen een BBC-topman en Jeremy Clarkson werd Clarkson ontslagen. Hierna stopten Hammond en May ook bij de BBC om vervolgens samen ‘The Grand Tour’ te gaan maken voor ‘amazon.prime’.

Naast ‘Top Gear’ en ‘The Grand Tour’ zijn er natuurlijk ook andere kleinere journalistieke autoprogramma’s. Ook niet te vergeten zijn autotijdschriften zoals ‘AutoWeek’ die momenteel ook een entree maken in de videowereld. Ik wil heel graag voor school iets doen binnen de autojournalistiek. Uit ervaring met eerdere producties voor mijn opleiding weet ik dat het geen goed idee is om zo’n ambitieus plan alleen aan te gaan. Daarom ging ik op zoek naar klasgenoten die mij wilden helpen. Ik vroeg aan Mirthe of ze het eventueel zag zitten om samen te werken rond dit onderwerp. Mirthe is de ultieme Formule 1 liefhebber uit Condor 2. Daarnaast kan ik het ook erg goed vinden met Mirthe. Mirthe haalde al snel Sebastiaan en Jesse, beide grote autoliefhebbers, erbij.

We zijn begonnen met een simpele vergadering waarin we besproken hoe we te werk wilden gaan. Ik ging aan de slag met het analyseren van verschillende stijlen binnen de autojournalistiek. Dit deed ik door reviews van exact dezelfde auto bij verschillende autoprogramma’s te kijken. Zo kon ik vergelijken hoe de verschillende programma’s omgingen met hetzelfde onderwerp. Mijn bevindingen heb ik verwerkt in een PowerPoint en aan de anderen laten zien.

Zie hieronder de diavoorstelling die ik maakte voor de vergadering waarin we verschillende bestaande programma’s gingen vergelijken. Bij het kijken van de verschillende reviews vielen me bepaalde positieve en negatieve dingen op. Die bevindingen heb ik in de presentatie naast de video gezet. Ik denk dat die opmerkingen vrij duidelijk zijn in de presentaties. De laatste dia met ‘mijn bevindingen’ wil ik wel graag nog even toelichten. Belangrijk om te onthouden is dat de punten die ik onder de presentatie toelicht meningen zijn. Dit zijn mijn eigen bevindingen en geen resultaten van onderzoeken.

blogpost loopt hieronder verder door

-Geen verkooppraatje ervan maken: Wat me opviel was dat ik bij AutoWeek de aflevering soms iets te zakelijk en formeel vond. Wat in de aflevering verteld werd waren vooral specificaties en feiten over de auto. Dit is natuurlijk een vereiste in een auto-review, maar het kan ook teveel gedaan worden. Specificaties is iets wat de consument zelf ook kan opzoeken. Juist de persoonlijke mening van de journalist moet naar voren komen. De journalist heeft immers de auto in handen gehad en de consument niet. Je zou het kunnen vergelijken met een filmrecensie. Benoemen welke acteurs in de film spelen en wat de speelduur is is belangrijk, maar het moet niet de overhand hebben in de recensie.

-Veel sfeerbeelden gebruiken: Het ene programma gebruikte meer sfeerbeelden dan het ander. Zeker bij het programma ‘DougDemuro’ werden bijzonder weinig sfeerbeelden gebruikt. ‘DougDemuro’ is een lichtelijk amateuristisch ogend programma gemaakt door slecht één persoon (dat werd uitgelegd in een ‘achter-de-schermen-video’ op zijn YouTube kanaal). Dat terwijl de video’s rustig meer dan een miljoen weergaven behalen. Zeker een succesvol programma dus, maar het kan af en toe saai of langdradig worden. Een goede manier om een lange video met veel informatie interessant te houden is veel sfeerbeelden gebruiken. AutoWeek maakt wel gebruik van sfeerbeelden. Wat zeker ook belangrijk is, is dat de sfeerbeelden die je gebruikt relevant zijn voor het onderwerp waarover gepraat wordt. Als je iets vertelt over het navigatiesysteem is het niet de bedoeling dat de kijker sfeerbeelden van de koplampen voorgeschoteld krijgt.

-Entertainment gebruiken om het filmpje interessant te houden: Goed aansluitend op het vorige puntje heb ik het over entertainment in video’s. Voorheen viel het me nooit op hoe binnen de autojournalistiek omgegaan werd met entertainment. Zeker ‘The Grand Tour’ maakt heel veel materiaal dat in eerste instantie soms niet journalistiek lijkt. Elk autoprogramma heeft natuurlijk zijn eigen stijl, maar ‘The Grand Tour’ maakt gebruik van entertainment om autojournalistiek interessant te houden. Bij het vergelijken van de verschillende ‘Kia Stinger’ reviews vond ik persoonlijk het review van ‘The Grand Tour’ het prettigste om te kijken. Ik heb tijdens het opschrijven van de plus- en minpunten goed opgelet waarom het precies zou prettig was om naar te kijken èn of het wel journalistiek is. Het item is opgedeeld in twee delen. Het eerste deel bestaat voornamelijk uit informatie geven over de auto. Het tweede deel bestaat uit een spel, presentator Jeremy Clarkson racet op een berg tegen twee skateboarders. In eerste instantie lijkt dit spel gewoon entertainment. Dat is echter niet zo, als je goed oplet merk je namelijk dat het gewoon een manier is om meer informatie over de auto te kunnen vertellen zonder dat het item saai wordt. Je kunt tien minuten feitjes oplezen voor de camera, maar dat wordt al heel snel saai. Wat je ook kan doen is vijf minuten informatie oplezen voor de camera, tot dat dat saai wordt, om daarna tijdens een spel of een andere vorm van entertainment door te gaan met informatie geven. Eigenlijk ben je nog steeds tien minuten feiten aan het delen. Je zorgt er alleen voor dat het item interessant blijft door juist gebruik te maken van entertainment.

-Nadenken over welke mensen geïnteresseerd zijn en welke vragen ze zullen hebben: Dit puntje is vooral relevant bij ‘vergelijkingsvideo’s’. Wanneer je meerdere auto’s met elkaar gaat vergelijken is publieksgerichtheid nog belangrijker dan normaalt. Je geeft de consument, in dit geval de kijker van de video, namelijk een advies mee. Stel dat je een consumentenadvies wilt geven over een wat duurdere BMW zullen de mensen die deze video kijken zijn zeer waarschijnlijk in de markt zijn voor een auto in die prijsklasse. Een vergelijking tussen een dure BMW en een bedrijfsbus zou niet relevant zijn voor de kijker. Het zijn allebei auto’s, maar het publiek dat de verschillende auto’s koopt is niet hetzelfde. Uiteraard is dit een vrij voor de hand liggend voorbeeld. Denk bijvoorbeeld aan de inhoud van een video. Stel dat je een ‘vergelijkingsvideo’ tussen twee stadsauto’s maakt. In die video is trekkracht (hoeveel aanhanger gewicht de auto aan zou kunnen) niet relevant. De consumenten die in de markt zouden zijn voor een stadsauto zullen zeer waarschijnlijk nooit een aanhanger trekken met die auto. Bij een vergelijkingsvideo van verschillende bedrijfsauto’s is trekkracht juist wel weer wel heel relevant. Publieksgerichtheid is dus ongelofelijk relevant bij autojournalistiek.

-Vaste items maken: Bij de verschillende journalistieke autoprogramma’s, die ik onderzocht heb, vond ik het erg prettig wanneer er in verschillende reviews vaste items terugkwamen. Denk bijvoorbeeld aan een score geven op bepaalde vlakken als bijvoorbeeld: uiterlijk, kwaliteit, prijs, etc. Zo kan de consument, naast het advies dat je geeft als autojournalist, ook zelf een vergelijking over de auto vormen.

-Een advies geven over auto’s: Mooi aansluitend op het vorige puntje vond ik het erg fijn als er door de autojournalist een consumentenadvies gegeven werd. Een goed voorbeeld was het autoprogramma ‘CarWow’ op het platform Youtube. Al hun reviews (hier komt het puntje ‘vaste items’ weer terug) bevatten een advies dat gaat over of de kijker de auto moest kopen of niet. Een auto kan de scores ‘avoid’, ‘consider’, ‘shortlist’ en ‘buy’ krijgen.

blogpost loopt hieronder verder door

Een screenshot van een video van het youtubekanaal van ‘Carwow’***. Daar wordt bij elk review een consumentenadvies gegeven aan de kijker

Tijdens de vergadering hebben we besloten verder te bouwen op de bevindingen die ik gemaakt heb . We willen erg graag verschillende formats uitproberen (hierover schrijf ik in volgende blogposts). Het was erg interessant om te zien hoe belangrijk sfeerbeelden en entertainment kan zijn voor een uitzending. Hiernaast hebben we nu referentiepunten om onszelf mee te vergelijken. Tot nu toe ben ik al erg gemotiveerd om aan de slag te gaan met dit onderwerp. Ik heb besloten de blog over dit onderwerp onder te verdelen in verschillende posts. Zo hoop ik dat het proces voor de assessoren duidelijk en overzichtelijk blijft.

* ”The motoring show is the most widely watched factual television program in the world” aldus Guinness Book of World Records. 11-3-15

** volgens autowise is het meest bekeken autoprogramma op 10-04-19 ‘The Grand Tour’ gevolgd door ‘Top Gear’

*** https://www.youtube.com/channel/UCUhFaUpnq31m6TNX2VKVSVA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *