Blogs

Artikel over waterstofauto’s

August 6, 2019

Na samen gezeten te hebben met Joyce (mijn stagebegeleider bij Duurzaam Bedrijfsleven) ging ik aan de slag met een artikel over de huidige stand van zaken van waterstofauto’s. Ik ga bij Duurzaam Bedrijfsleven vooral met video werken. Omdat het maken van een video erg lang duurt en het uiteindelijke doel researchen is, leek het ons een goed idee om een artikel te maken in plaats van een video.

*ps vanaf nu verwijs in naar Duurzaam Bedrijfsleven met de afkorting “DB”.

Het publiek

Het artikel moest een informerend doel hebben. De doelgroep van DB zit zelf ook in het bedrijfsleven en/of duurzaamheid en wil op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Die ontwikkelingen kunnen ze zelf toepassen in hun bedrijf. Uitleggen hoe de stand van zaken rondom waterstofauto’s is, is dus geen slecht idee. Het publiek zou dit interessant kunnen vinden omdat ze bijvoorbeeld willen investeren in waterstofauto’s of zelf een vloot auto’s willen aanschaffen.

De voorkennis van het publiek

Het publiek van DB is geen expert in (waterstof)auto’s. Er zullen ongetwijfeld lezers zijn die wel het een en ander weten, maar over het algemeen zijn ze geen expert. Het publiek weet wel al zeer waarschijnlijk hoe waterstofauto’s ongeveer werken en wat de laatste ontwikkelingen zijn. Dat komt omdat DB regelmatig over waterstofauto’s schrijft. Toch leek het ons een goed idee om aan het begin van het artikel heel kort schuingedrukt uit te leggen wat waterstofauto’s zijn en hoe ze ongeveer werken. Omdat het los staat van de rest van de tekst kunnen mensen die verstand hebben van waterstofauto’s er makkelijk overheen lezen en wordt het deel van het publiek dat nog niet op de hoogte was bijgepraat over waterstofauto’s.

Mijn voorkennis

Mijn werkplek in het DB kantoor

Naast dat waterstof in sommige auto’s als energiebron gebruiken wordt in plaats van fossiele brandstof of een batterij, wist ik helemaal niets over waterstofauto’s. Ik was dus ook niet bepaald een expert binnen dit onderwerp. Waar ik bij een artikel over benzine- of dieselauto’s zelf al informatie zou hebben waar ik op kon bouwen was ik bij dit onderwerp volledig afhankelijk van bronnen. Een perfect onderwerp om de competentie research mee te bewijzen dus.

Zo ben ik te werk gegaan

Aan de hand van de tips en reflecties van het afgelopen assessment heb ik gekeken naar andere artikelen van DB. Er is geen mogelijkheid om de doelgroep direct aan te spreken, maar ik weet wel dat de doelgroep de huidige stijl fijn vindt (anders zouden ze het platform niet bezoeken). Daarom heb ik gekeken hoe mijn collega’s bij DB technische onderwerpen aanpakten. Wat me opviel was dat ze vooral relevante bronnen aan het woord lieten. Het kwam dus weer neer op gezaghebbende bronnen. Het verschil was dat een gezaghebbende bron nu niet iemand was die al eens op tv is verschenen, maar mensen uit het werkveld die een specialisatie hebben in dat onderwerp.

Ik ben begonnen met wat ik wist over de doelgroep te combineren met het informerende doel van het artikel. Zo ben ik tot de conclusie gekomen dat ik iets wilde vertellen over hoe de ontwikkelingen van waterstofauto’s er nu voor staan, waarbij ik de voordelen en nadelen van waterstof benadruk en wat de toekomst van waterstofauto’s is.

Om hier achter te komen heb ik gezaghebbende bronnen gebruikt. Voor praktische informatie gebruikte ik bijvoorbeeld informatiesites van Hyundai zelf en als ik daar geen antwoord kon vinden op mijn vragen zocht ik contact op met de persvoorlichters. Daarnaast heb ik Ad van Wijk geïnterviewd. Ad van Wijk is een hoogleraar duurzame energie en kan dus een onafhankelijke blik werpen op het onderwerp. Iets wat een PR van Hyundai natuurlijk niet kan doen.

Ten slotte heb ik ook nog gesproken met Gidion Goudsmit. hij is een importeur van duurzame goederen en onder andere elektrische auto’s. Daarnaast is hij ook duurzaam ondernemer en is hij vaker in artikelen van DB is verschenen. Hierdoor is hij al bekend bij het publiek en is hij een gezaghebbende bron.

Ik heb ook extra proberen te letten op dat ik niet te veel vanuit mijn eigen belevingswereld schrijf. Ik heb zelf niet heel veel geld om uit te geven of te investeren, maar het publiek heeft dat wel. Zaken zoals de prijs of hoe groot het marktaandeel in de toekomst zal worden is voor die mensen heel relevant. Aan de hand van wat voor mijn publiek belangrijk is heb ik gekozen voor bronnen die relevant zijn voor de doelgroep. In dit geval waren dat onderzoeken van betrouwbare instituten en bronnen die gezaghebbend waren.

Na een hoop researchen had ik twee bestanden. Eentje met droge feiten en andere informatie over waterstofauto’s en eentje met uitgeschreven interviews waar ik quotes uit kon halen. Hieronder de twee onderzoeksbestanden. Het zijn twee bestanden waar soms stukken zullen overlappen. Dit komt omdat halverwege het onderzoek mijn laptop het begaf en ik alleen een pdf bestand online had opgeslagen.

Ik heb tijdens het onderzoek voor dit artikel extra veel gelet op de aandachtspunten die naar voren kwamen tijdens het assessment. Ik heb goed nagedacht over wat de doelgroep van mij zou willen weten en waarom dat voor hen relevant is. Aan de hand daarvan heb ik gekozen voor bronnen die relevant zijn voor de doelgroep. In dit geval waren dat onderzoeken van betrouwbare instituten en bronnen die gezaghebbend waren.

Met het resultaat van mijn werk ben ik zeer tevreden. Niet alleen ziet het er naar mijn mening goed uit en is hij inhoudelijk volledig, maar ook van mijn collega’s en werkgevers kreeg ik complimenten. Daarnaast is hij tot nu toe (20-8-19) 48.000 keer gelezen en verscheen het artikel zelfs op de Google News pagina. Gemiddeld worden DB artikelen zo’n 1000 tot 2000 keer gelezen dus ik ben erg tevreden met het resultaat.

De volgende blogpost is het artikel dat ik gemaakt heb voor DB. Natuurlijk staat hij ook op Duurzaambedrijfsleven.nl, maar ik wilde hem ook graag op mijn blog publiceren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *