Blogs

Reflectie tweede assessment

July 25, 2019

Het tweede assessment en daarmee het eerste schooljaar zit erop. Ondertussen is het vakantie en werk ik vanuit Zeeland. Ik ben in de vakantie aan het werken omdat ik na mijn tweede assessment slecht nieuws kreeg. Ik had één van de vijf competenties niet gehaald. Jammer, maar ook geen ramp. Een beetje extra tijd in school steken is immers nooit verkeerd. De competentie ‘Reasearch’ voldeed niet aan de eisen. Hieronder reflecteer ik op het assessment en leg ik uit hoe ik de herkansing aan ga pakken.

Naast dat ik vanzelfsprekend teleurgesteld was na het slechtnieuwstelefoongesprek was ik ook een beetje verward. Ik snapte niet helemaal wat ik verkeerd had gedaan. Ik wist al wel vrij zeker dat ik, ondanks dat ik maar één competentie miste en in feite mijn propedeuse ook in het tweede jaar zou kunnen halen, meteen in de vakantie al wilde herkansen. Daarvoor moest ik echter wel weten wat ik moest verbeteren. Om daar helderheid op te richten plande ik een gesprek in met één van mijn assessoren. Dit leerde ik uit het gesprek:

⠀ ⠀ ⠀

-Ik heb te veel gewerkt vanuit mijn eigen interesses

Hoewel ik voldoende heb nagedacht over voor welk publiek ik mijn producties maak, heb ik onvoldoende nagedacht over relevante vragen voor dat publiek. Wat wil de doelgroep weten en wat is relevant voor juist die groep mensen. Ik heb vooral gehandeld vanuit vragen die mij interessant of relevant leken. Dingen die ik mezelf afvraag kunnen heel interessant zijn en het is zeker niet slecht om eigen vragen te gebruiken in producties. Daarnaast is het echter ook heel belangrijk dat je nadenkt over wat de doelgroep, waar je de productie voor maakt, wilt weten.

”Je hebt een doelgroep; wat wil die weten? Welke vragen moet je stellen om dat onderwerp te behandelen, aan wie moet je ze stellen, bevraag vervolgens die bronnen en verwerk ze in je productie.”

Dat stond in het beoordelingsformulier van het afgelopen assessment. Je kunt hier natuurlijk achter komen door het direct te vragen aan de doelgroep, maar dat is niet altijd mogelijk. Een goede manier om uit te zoeken wat relevant is voor de doelgroep is kijken naar producties met vergelijkbare onderwerpen. Zo weet je ook meteen wat het publiek waarschijnlijk al weet over het onderwerp. Zolang je de doelgroep in gedachte houdt kun je ook zelf al goed nadenken over wat een bepaalde doelgroep waarschijnlijk wilt weten. Vooral het in gedachte houden van de doelgroep is erg belangrijk bij research. De doelgroep heeft misschien al voorkennis die voor mij niet vanzelfsprekend is en andersom is het ook mogelijk.

⠀ ⠀ ⠀

-gezaghebbende bronnen

Tijdens het nagesprek met Jelle kwam het gebrek aan gezaghebbende bronnen ook naar voren. Gezaghebbende bronnen zijn bronnen die het publiek als betrouwbaar inschat. Dit kunnen mensen zijn, maar ook schriftelijke bronnen. Als ik een argument kracht wil bijzetten is de mening van bijvoorbeeld een getuige interessant, maar een ondersteunend onderzoek van CBS een betere bron. Wanneer ik een expert zoek om iets te vertellen over bijvoorbeeld een auto is een autodealer een nuttige bron, maar is een auto-expert een stuk meer gezaghebbend.

Toen ik bij de redactie van RTL Boulevard op bezoek was voor een sollicitatie werd hier ook diep op in gegaan. Er werd verteld dat de mensen die iets komen vertellen in de uitzending niet zomaar gekozen zijn. Het zijn mensen die het publiek kent en vertrouwt. Bij een misdaad-item vertelt Peter R de Vries iets en als er iets in de sportwereld gebeurd is Arie Boomsma geen zeldzame verschijning. Niet omdat zij direct iets te maken hebben met het onderwerp, maar omdat het publiek deze mensen als gezaghebbende bron ziet.

Peter R de Vries en John van den Heuvel zijn gezaghebbende bronnen binnen de misdaadjournalistiek

⠀ ⠀ ⠀

Om de competentie ‘research’ te bewijzen ga ik de komende maand al aan de slag bij mijn stageplek; Duurzaam Bedrijfsleven. Ik heb uitgelegd dat ik de competentie research niet gehaald heb en afgesproken dat ik daar ga researchen. Ik ga beginnen met een concreet plan maken van de komende weken. Ik denk dat ik in ieder geval al goed voorbereid ben en een duidelijk beeld heb van wat ik fout gedaan heb. Ik heb veel zin om eerder te beginnen bij Duurzaam Bedrijfsleven en hoop dat ik hier de missende competentie nog voor het begin van het volgende jaar kan behalen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *