Aan de hand van gesprekken met Joost van der Werf, studiebegeleiders en eigen inbreng heb ik een lijst van vragen samengesteld die bepalen of ik een onderwerp goed genoeg vind om er een productie van te maken. Ik wil in het vervolg bij alles wat ik maak mezelf eerst antwoord laten geven op de volgende vragen:
-Wat wil ik bereiken met deze publicatie?
-Wat is mijn publiek?
-Waarom is dit onderwerp interessant?
-Is dit onderwerp nieuw?
-Zijn er vergelijkbare items?
-Wat is de journalistieke waarde (basisboek Journalistiek blz 16)
-Is dit onderwerp nu relevant?
-Wie of wat staat centraal in deze productie
Basisboek Blz 16: De grondleggers van het onderzoek naar nieuwscriteria zijn de Noren Galtung en Ruge (1965). Zij onderzochten hoe journalisten bepaalden wat nieuws was. Op basis van hun onderzoek stelden ze de volgende regel op: aan hoe meer nieuwscriteria een gebeurtenis voldoet, hoe groter de kans dat die gebeurtenis aandacht krijgt in de media.
Een van de meest recente onderzoeken naar nieuwscriteria, waarbij bijvoorbeeld ook de invloed van sociale media onder de loep werd genomen, is dat van Harcup en O’Neill uit 2016. Zij stellen dat potentiële nieuwsverhalen in principe aan tenminste één (en liever meer) van de volgende vijftien punten moeten voldoen om gepubliceerd te worden:
Exclusiviteit: verhalen die een nieuwsmedium als eerste de wereld in kan brengen, bijvoorbeeld door eigen onderzoek, interviews, enzovoort.
Slecht nieuws: verhalen et een negatieve boventoon, zoals nederlagen, verlies, ongelukken en dood
Goed nieuws: verhalen met een positieve boventoon, zoals winst, ontsnappingen, genezingen en doorbraken
Deelbaarheid: Verhalen die naar verwachting veel likes en reacties zullen krijgen op Faebook, Twitter en andere sociale media.
Presentatie: verhalen die verteld kunnen worden met (behulp van) fotografie, video, geluidsfragmenten en/of infographics
Conflict: verhalen die strijd bevatten, zoals controverses, splitsingen, stakingen, gevechten, opstanden of oorlog
Verrassing: verhalen die een verrassingselement, een contrast of iets ongewoons bevatten.
Entertainment: verhalen met een dramatisch element, zoals een ontsnapping, zoektocht, reddingsactie, gijzeling of rechtbankzaak.
Follow-up: verhalen over belangrijke onderwerpen die al langer in het nieuws zijn.
Elite: verhalen over machtige individuen, organisaties, bedrijven of instanties.
Relevantie: verhalen over mensen, groepen of instanties die naar verwachting invloed hebben op of van cultureel of historisch belang zijn voor het publiek
Belangrijkheid: verhalen over mensen, groepen of instanties die naar verwachting invloed hebben op of van cultureel of historisch belang zijn voor het publiek
Belangrijk: verhalen waarbij grote groepen mensen betrokken zijn of die een grote impact hebben op het leven van een groot aantal mensen of verhalen over extreem gedrag of extreme gebeurtenissen
Beroemdheid: verhalen over bekende mensen.
Agenda: verhalen die aansluiten bij het karakter of de strategie van de nieuwsorganisatie: ideologisch, commercieel of passend binnen een speciaal thema.