Blogs

Vernieuwen: instagram-journalistiek #1

May 27, 2019

Eén van de competenties die we moeten bewijzen is innovatie. Ik wil voorkomen dat ik gewoon een willekeurig interactief platform, zoals bijvoorbeeld verse of slices, gebruik voor een productie zodat ik de competentie innovatie maar behandel.

Ik wil graag een innoverend platform gebruiken waar ik ook daadwerkelijk een nieuw publiek kan bereiken. Dat platform is voor mij het social-mediaplatform Instagram. Het doel van innoverende journalistiek is voor mij het bereiken van een nieuw publiek. Een publiek dat normaal misschien niet zomaar in aanraking zou komen met journalistiek. Daarmee denk ik vooral aan jongeren. Instagram is een platform waar erg veel jongeren op te vinden zijn. Naast YouTube was Instagram in 2018 bijvoorbeeld het populairste social-media platform onder jongeren.

(bron: http://thebigstory.nl/grote-groei-instagram-nederland/)

Dit onderzoek van ‘Newcom research’ laat goed zien welke social media gebruikt worden door verschillende leeftijdsgroepen

Verschillende grote nieuwsplatforms, zoals bijvoorbeeld NOS, zijn erg actief op Instagram. ‘NOS kort’ won in 2018 bij de Beste Social Awards zelfs de titel ”beste nieuwspagina 2018”. Naast NOS gebruiken ook andere grote nieuwsplatforms, zoals de BBC, Instagram om jongeren te bereiken.

(bron: https://www.villamedia.nl/artikel/nos-wint-prijs-met-instagram-account | https://www.villamedia.nl/artikel/instagram-journalistiek)

Veel nieuwsplatforms gebruiken Instagram al om nieuws op te delen, maar maken (naar mijn mening) nog niet optimaal gebruik van het platform. “Als er bij een onderwerp geen sterk visueel verhaal verteld kan worden, kun je het beter niet brengen.” (Mark Frankel van BBC News over video’s op Instagram). Hieronder staat een aantal Instagram-nieuwsberichten gesorteerd van lage naar hoge kwaliteit (dit is uiteraard mijn eigen mening)

‘NBC news’ plaatst een foto met daaronder een korte tekst. Ik zou deze strategie persoonlijk gebruiken als ik mijn publiek wil triggeren om over dit onderwerp verder te lezen in de nieuws-app.


Dit is een voorbeeld van de BBC. Er is een klein deel van een nieuwitem op Instagram geplaatst.


(video) Carwow is een journalistiek autoplatform. Zij maken goed gebruik van de scroll-functie van Instagram. Hierbij kun je meerdere foto’s en afbeeldingen van tekst afwisselend achter elkaar plaatsen. Hierdoor ontstaat een interactief artikel.


Naar mijn mening gebruikt NOS Instagram het best. Ze hebben een nieuwsbericht omgezet in een slideshow die speciaal gemaakt is voor Instagram. De post ziet er visueel aantrekkelijk uit en is qua inhoud duidelijk en kort.

Het is ook niet heel gek dat juist NOS zulke goede posts maakt. Het volgende zei Emil Oers (presentator bij NOS op 3) tijdens een NOS-livestream over hoe NOS op 3 is ontstaan: ”We hebben een paar jaar geleden een soort carte blanche gekregen van de hoofdredactie; van jongens, de tv-uitzending gaat verdwijnen, jullie mogen de online-journalistiek uitvinden.” Juist omdat er een speciale afdeling op innovatie werd gezet denk ik dat NOS op dit moment marktleider is in het bereiken van jeugd.

Naast het publiceren van Instagram berichten wil ik ook meteen een kort artikel schrijven over deze onderwerpen. Zo bied ik een korte interactieve versie van het artikel aan op Instagram die ervoor moet zorgen dat het publiek door klikt naar het artikel dat ik op mijn blog plaats.

Bij #ijf2019 in Perugia heb ik bij een lezing geleerd dat het belangrijk is om social media te gebruiken om een publiek te bereiken, maar dat het altijd een opstapje naar je eigen site moet zijn. Dit heeft te maken met dat je als platform niet veel geld kunt verdienen met Instagram. Social media moet geen verdienmodel zijn, maar een ”tool” om mensen naar je eigen platform te lokken.

Potentiële onderwerpen

Ik wil graag een interactief artikel maken dat geplaatst kan worden op Instagram. De social media post moet jongeren uitnodigen om door te klikken naar het artikel dat ik ga schrijven. Ik moet daarvoor goede onderwerpen kiezen, dat onderwerp onderzoeken, een samenvattend artikel schrijven en het aantrekkelijk presenteren op maximaal 10 afbeeldingen. Dit zijn onderwerpen die me interessant lijken.

-Wat is het geluid van de elektrische auto in de toekomst: Vanaf juli 2019 moeten elektrische auto’s door EU-wetgeving ter begunstiging van de veiligheid geluid gaan maken. Er is echter geen uniform geluid afgesproken waardoor elke fabrikant een ander geluid ontwikkelt. Welke geluiden komen er op de markt en welke zal waarschijnlijk blijven?

-Wat is anno 2019 het elektrische instapmodel: (NOS: 27-05-19) Het gaat om een eenmalig bedrag van 400 miljoen euro voor dit jaar. Daarna wordt er jaarlijks 110 miljoen euro vrijgemaakt. Een deel van het bedrag gaat naar een warmtefonds. Dat is een fonds waar huizenbezitters aanspraak op kunnen maken als ze hun woning duurzamer willen maken. Daarnaast wordt het extra geld gebruikt om de aanschaf van tweedehands elektrische auto’s te stimuleren en woonwijken van het gas af te krijgen. Ik wil graag gaan onderzoeken wat op de huidige markt de elektrische instapmodellen zijn. Hierbij wil ik ook vooral ingaan op occasions.

-de lancering van de nieuwe Peugeot 508 SW verwerken in een nieuwsbericht: Ik wil graag de pr van Peugeot opbellen om te vragen waar autojournalisten bij Peugeot hun persberichten vandaan halen. Ik zou erg graag zo’n persbericht willen verwerken in een Instagrambericht.

Ik heb erg veel zin om aan de slag te gaan met deze onderwerpen en dit platform. Dit is iets waar ik erg enthousiast van word en me met plezier in verdiep.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *