Blogs

Vernieuwen: Instagram journalistiek #2

June 13, 2019

Afgelopen week ben ik aan de slag gegaan met ”Instagram journalistiek”. Ik wilde namelijk graag onderzoeken naar hoe ik sociale media kon gebruiken om een nieuw publiek te bereiken. Ik ben klaar en ga beschrijven wat ik gedaan heb tijdens deze productie.

Bij de eerste blogpost over dit onderwerp besloot en argumenteerde ik waarom ik Instagram wilde gebruiken om een jong publiek naar mijn artikel te trekken. Hierbij heb ik ook een aantal voorbeelden laten zien van, naar mijn mening, kwalitatief goede Instagramposts van verschillende mediaplatforms.

Vooraf heb ik een plannetje gemaakt over hoe ik het wilde aanpakken. Bij mijn voorbeeldplatform NOS gaan ze anders te werk dan ik heb gedaan. Tijdens een ‘YouTube livestream, waar er een rondleiding op de redactie werd gegeven, werd door Emil Oers en Roel van Niekerk verteld dat NOS vaak onderwerpen onder de verschillende platforms (NOS, nos op 3, nosstories, etc.) deelt. Wanneer ‘nos op 3’ een onderzoek heeft gedaan, zie je dat onderzoek vaak terugkomen op Youtube, de app, nosstories en soms zelfs het journaal. Op die manier blijft interactief nieuws maken snel. In mijn geval had ik natuurlijk nog geen kant en klaar onderzoek, gebeurtenis of nieuwsbericht waar ik mijn Instagrampost op kon baseren. Daarom besloot ik zelf eerst een artikel te schrijven.

De livestream van NOS waar een rondleiding op de redactie gegeven werd en waar en vragen van kijkers door Emil Oers, presentator nos op 3 (links) en Roel van Niekerk, hoofdredacteur nos op 3 (rechts)

Naast mijn artikel over de crash van vlucht JT610 heb ik dit jaar nog geen grote geschreven producties gemaakt. Daarom leek het me leuk om nog één keer iets te schrijven. In de vorige post liet ik al onderwerpen zien die mij interessant leken. Uit die onderwerpen koost ik het onderwerp ”wat zijn de goedkoopste elektrische occasions”. Dit leek mij interessant omdat het onderwerp nu heel relevant is. Steeds meer automerken lanceren volledig elektrische auto’s. Nieuwe elektrische auto’s als de recent gelanceerde Tesla model 3 en de in september verwachtte Volkswagen ID.3 worden steeds goedkoper, maar nog altijd niet goedkoop. Toch zijn er op de occasionmarkt voor starters die bijvoorbeeld zoeken naar een eerste auto ook al betaalbare elektrische alternatieven verkrijgbaar.

Daarom wilde ik deze productie maken voor een doelgroep tussen de 20-30 jaar oud, die hun eerste auto gaan kopen. Ik wil deze doelgroep lokken op een populair platform en zo het idee van een elektrische startersauto introduceren. Hiervoor moest ik het volgende doen.

1) Een occasion site zoeken die genoeg aanbod heeft om de markt te vertegenwoordigen. Hiervoor koos ik de site AutoTrack.nl; één van de grootste auto verkoop sites in Nederland.

www.autotrack.nl

2) Uitzoeken hoeveel auto’s ik wil behandelen aan de hand van hoe lang de post op Instagram moet zijn. Op Instagram kun je in dezelfde post maximaal 10 foto’s uploaden. Ik wilde graag een inleidende foto en een ”break” in de post verwerken en daarnaast auto’s met 2 foto’s behandelen Dat kwam neer op dat ik 2 losse foto’s zou hebben en daarnaast 4 auto’s ging behandelen.

Rood omcirkeld: ”de limiet is 10 foto’s of video’s”

3) Uitzoeken welke vier auto’s het goedkoopst waren en bepalen waar mijn break over zou gaan. In eerste instantie leek de Renault Zoë de goedkoopste elektrische auto, maar na wat onderzoek bleek dat Renault alle auto’s zonder accu verkoopt. Mijn publiek zou hier ook tegenaan lopen wanneer zij zouden gaan zoeken naar een betaalbare elektrische auto. Daarom besloot ik dat dit een goed onderwerp was voor de ‘break’

Een screenshot uit mijn ‘Google-Drivebestand’. Deze vier auto’s waren de goedkoopste modellen die ik kon vinden

3) Informatie zoeken over de betreffende auto’s. Zo heb ik bijvoorbeeld persconferenties gekeken en ‘pers kits’ doorgenomen (dat is een compleet pakket, speciaal samengesteld voor pers. Hierin zit vaak een pdf bestand waarin alles wat nieuw is aan de betreffende auto beschreven wordt. Ook kun je hier contactgegevens en persfoto’s vinden). Sommige informatie kon ik niet makkelijk op het internet vinden. Daarom heb ik bijvoorbeeld vijf verschillende autogarages en pr van Renault aan de lijn gehad. Goede foto’s zoeken die ik legaal mocht gebruiken bleek een uitdaging. Uiteindelijk heb ik van een viertal garages toestemming gekregen hun advertentiefoto’s te mogen gebruiken. Daarnaast heb ik nog aanvullende foto’s uit ‘press kits’ gehaald. Elke auto had zo zijn leuke en interessante onderwerpen, maar achteraf had ik mezelf iets meer aan consequente onderwerpen en onderzoeksvragen mogen houden. Meer daar over in mijn reflectie. Hieronder het ‘Google-Drivebestand’ met mijn researchwerk


4) Informatie verwerken in een artikel. Doordat ik vijf onderwerpen (vier auto’s en de break) behandelde en in het artikel volledig wilde zijn is het artikel aan de lange kant geworden. Maar ik verwacht dan ook niet van het publiek dat ze alles doorlezen. Ik denk dat de Instagrampost goed functioneert als de korte versie van het artikel. Als mensen meer willen weten over een auto uit de Instagrampost kunnen ze verder lezen in het artikel. Ik heb geprobeerd het overzicht zo duidelijk mogelijk te houden zodat het publiek de informatie waar ze meer over willen lezen gemakkelijk terug kunnen vinden.

Ik heb in dit artikel geprobeerd een goede afweging tussen goede en slechte aspecten van de auto te creeëren. In het boek ”Autojournalistiek” van Ted Sluymer, waar hij vertelt over zijn carrière in de autojournalistiek, legt Ted uit dat hij zich ergert aan het feit dat autojournalisten bijna niet negatief zijn over auto’s. Dat is ergens ook wel logisch: autojournalisten zijn namelijk voor een groot deel afhankelijk van autofabrikanten die nieuwe auto’s uitlenen. Ted schrijft dat wanneer hij een keer negatief schreef over een auto hij de gevolgen ervan voelde. Zo werd hij dan bijvoorbeeld niet uitgenodigd op de volgende persconferentie. Je wilt als autojournalist dus wel objectief zijn, maar niet op een manier waarop je de autofabrikant tegen de schenen schopt.

Ik heb me laten inspireren door het journalistieke autoprogramma ‘TopGear’. Daar wordt een eerlijke mening gegeven zonder direct te zeggen dat de auto slecht is. Bij ‘TopGear’ zie je vaak dat er twee auto’s vergeleken worden. Daarbij komen de positieve, maar ook de negatieve aspecten naar voren. Elk product heeft immers voordelen en nadelen. Hierdoor laat je de auto van twee kanten zien (positief en negatief). In plaats van de auto als journalist goed of af te keuren laat je het publiek zelf een oordeel vormen. Hou je van snelheid? dan is auto 1 misschien iets voor jou. Maar als jij ruimte heel belangrijk vindt past auto 1 misschien minder bij jou en is auto 2 beter.

het artikel: https://albertbiondina.fhj.nl/producties/elektrisch-als-eerste-auto-het-kan-al/

5) De Instagrampost uittekenen. Ik wilde graag een vloeiende Instagrampost waarbij de foto’s in elkaar overliepen maken. Op die manier zijn het niet losse foto’s, maar is het één doorlopend artikel. Daarvoor moest ik echter wel van tevoren weten hoe de post eruit moest komen te zien. Toen ik bij AutoWeek op sollicitatiegesprek kwam zaten we in een vergaderruimte waar het vormgeven van (in het geval van Autoweek) bladzijdes ook plaatsvond. Dat kon je zien aan een muur waar een whiteboard in verwerkt zat. Daarop stonden allemaal blanco bladzijdes getekend. Als de oplage gemaakt moest worden konden ze zo makkelijk opschrijven wat ongeveer op welke bladzijde moest komen. Ik heb besloten dit ook te doen. Hieronder de schets die ik maakte. Tijdens het schetsen heb ik inspiratie gehaald uit het design van de ‘Notre-dame-brand’ post van NOS (te vinden in de vorige blogpost). Daarbij liepen de foto’s door middel van ronde randen over in elkaar

De schets die ik op papier tekende

6) Het ontwerpen en invullen van de Instagram-post. Na een aantal dagen bezig te zijn geweest met informatie verzamelen en het artikel schrijven, viel het daadwerkelijke maken van het Instagram bericht uiteindelijk mee. Het meeste werk zit hem gewoon in de research. Oorspronkelijk wilde ik de post maken met programma’s uit de ‘creative cloud’, omdat dat de programma’s zijn die op de meeste redacties gebruikt worden. Wanneer je voor het eerst met een nieuw programma aan de slag gaat duurt het echter even voordat je alles snapt. Aangezien het assessment al om de hoek is en ik niet heel veel tijd meer heb ben ik dus even bij Paint.net (niet te verwarren met het standaard windows-programma ‘paint’) gebleven. Hier werk ik al jaren mee en daarom ging de vormgeving dus ook vlot.

In een paar uur tijd heb ik de Instagrampost gemaakt. Toen hij klaar was was ik opgelucht en dacht ik dat ik alleen nog maar hoefde te gaan reflecteren.

Zo zag de fotoreeks er uit voordat ik foto’s of tekst toegevoegd had

7) De productie ‘finetunen’ Al snel bleek dat ik een hoop fouten had gemaakt in deze productie. Vooral in de Instagrampost stonden er een hoop. Dit komt denk ik voornamelijk doordat je met veel dingen tegelijk bezig bent. Als je tijdens het overtypen van de tekst ook moet letten op vormgeving zie je meer fouten over het hoofd. Hoewel ik de tekst een aantal keren overgelezen heb las ik nog steeds over de fouten heen. Wanneer je de tekst zelf geschreven hebt, ken je hem zo goed dat je nog niet heel de tekst daadwerkelijk leest bij het overlezen. Een goed trucje dat ik geleerd heb van Condor-coach Cécile is het hardop nalezen van tekst. Zo duurt het wel langer, maar kom je de fouten vaak wel tegen.

Ook heb ik, na de post ook daadwerkelijk in zijn volle glorie op Instagram gezien te hebben, nog een aantal aanpassingen gemaakt binnen de vormgeving. Zo vond ik de eerste foto, eerst helemaal dezelfde kleur rood, bijvoorbeeld niet aantrekkelijk genoeg. Daarom heb ik een auto op de achtergrond toegevoegd. Zo ziet het publiek meteen dat deze post over auto’s gaat.

Het eindresultaat

Na een aantal keren opnieuw posten ben ik dan eindelijk tevreden met het resultaat. Hij is niet perfect, maar daar ga ik dieper op in bij de reflectie. Ik kijk uit naar mijn stage waar ik onder andere met zulke onderwerpen aan de gang mag gaan. Ook heb ik zin om een productie als deze te leren maken met de ‘creative cloud’ programma’s. Voorlopig ben ik hier in ieder geval klaar mee.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *